Rookverbod eindelijk van kracht

Eindelijk is het zover: eetcafés worden volledig rookvrij. Het moest begin dit jaar al in voege treden, maar de eerste drie maanden werd het rookverbod niet toegepast om het publiek en de restauranthouders te “sensibiliseren”. Terwijl in andere landen het restaurantbezoek stijgt door het rookverbod, zijn heel wat eigenaars van eetcafés nog niet overtuigd van het nut van deze maatregel. Dat hun personeel wat langer zal leven, daar hebben ze waarschijnlijk niet aan gedacht. Dat de kleren van hun klanten geen drie dagen lang zullen stinken, dat kan hun ook geen (bitter)bal schelen. Alleen maar dat er wat klanten buiten moeten gaan om hun kankerstokje te roken.

Ik herinner me nog heel goed de eerste keer dat ik in Dublin in een rookvrij café kwam. Ik kon mijn ogen en longen niet geloven, het was een echte openbaring. Begrijp me niet verkeerd, ik rook ook graag een goede sigaar. Maar ik heb geen zin om die rook in anderen hun gezicht te blazen. Dat ze hun eigen sigaren kopen, denk ik dan.

Plaats een reactie