Dag 2011.

En daar is hij weer, de jaarlijkse terugblik. Nu al voor de vijfde maal. Iets later dan ik wilde, maar ja, ook vandaag werd mijn etmaal door de honden gedirigeerd en was er een dierenartsbezoek met spoed noodzakelijk. Wat me de nodige hoofdbrekens, tranen, euro’s en angst kostte en derhalve ten koste ging van een column op zijn tijd. Maar dan nu toch die terugblik. War was 2011 nou werkelijk? We hoopten dat het ons meer voorspoed zou brengen dan 2010. In zekere zin deed het dat wel, maar ook dit jaar is struikelend en hikkend op de valreep doorleefd, op economisch gebied. We moeten nog steeds worstelend boven zien te blijven en gaan de grens over met een pijnlijke beurs.

Wat de natuurlijke kant van ons jaar betreft, zijn we bijna ten onder gegaan aan de modder, die ruim negen maanden ons erf, huis en laarzen en daardoor ook mijn humeur heeft besmeurd. Maar wanneer de zon scheen, dan deed ze het ook glorieus en vooral in het najaar was dat veelvuldig en heb ik daar innig van genoten. Wat een schoonheid, en zo helemaal gratis en voor niks. Als je het wilt zien.

Het dierengebeuren was dit jaar spannend, verdrietig, bijzonder, zorgelijk, mooi en heel erg belangrijk.
We hebben de meest inspirerende persoonlijkheid van onze kennel verloren en met hem nog drie andere dierbaren.
Er zijn ons jonge vrienden en oude kennissen ontvallen. Ik heb mijn verleden teruggevonden in een sprankelende theaterambiance en in een kil crematorium. Dit jaar geen prijzen gewonnen of schrijftechnische vooruitgang geboekt, maar honds gezien staan we wel op de kaart.

En daarbij hebben we wel goede hoop voor het nieuwe jaar! Ik moet van baan gaan wisselen en volgens mijn horoscoop gaat dat lukken. Hoogstwaarschijnlijk is ons hondje drachtig. Bert mag op zijn werk blijven. De kinderen werken hard en hun studieresultaten en rapporten zijn beter dan waar ik ooit zelf van heb kunnen dromen. Ik ben zogezegd apetrots op hen allebei.
We zijn gezond en dat is heel belangrijk in het huidige zorgstelsel. En we houden nog steeds intens van onze woon, leef, werkplek. We zullen ervoor blijven vechten, ook in 2012.
Ik wens iedereen een gezond, inspirerend, mooi, liefdevol nieuw jaar toe!

Plaats een reactie