Slaap of geen Slaap

Iedereen heeft het nodig en als het goed is doet iedereen het ook iedere dag. Althans, in ieder geval een poging daartoe; Slapen. Het is iets wat we nodig hebben om de volgende dag en de rest van ons leven voort te kunnen. Niet alleen omdat ons lichaam moet rusten, maar misschien nog wel meer vanwege de heilzame werking voor de geest. Mensen die weinig slapen lijken soms daadwerkelijk de weg kwijt te raken. Niet iedereen heeft het geluk goed te kunnen slapen en heeft daar dan onherroepelijk last van. Soms zo erg dat de nodige pillen niet meer helpen en men nachtenlang wakker is en staart naar het plafond of muren.

Ernstig, want je weerstand wordt minder en je gedachten troebel. Ziektes liggen op de loer en een negatieve spiraal is zo ingezet; Niet meer kunnen functioneren op het werk. Daar problemen van ondervinden. Vanwege die problemen stress opbouwen en nog meer piekeren. Slapeloosheid is iets waar ik hopelijk nooit last van krijg.
De afgelopen week heb ik veel optredens gehad. Dat betekent vaak laat thuis. En aangezien uitslapen niet echt meer lukt, slaap ik in zo'n week dan steevast te weinig. Soms maar vijf of zes uur per nacht. Er zijn mensen die daarmee prima kunnen leven, maar ik dus niet. Ik heb tussen de zeven en acht uur slaap wel nodig. En als er dan soms één nachtje tussen zit waar het wat minder is, maakt dat ook niet zoveel uit. Maar zijn het er vier of vijf zoals afgelopen week moet ik echt weer even bijtanken. Dan denk ik altijd dat één goede nachtrust voldoende is en ik de volgende dag weer vrolijk fluitend door het leven ga, maar dat is niet helemaal zo. Meestal begint mijn dag dan goed, maar komt de spreekwoordelijke man met de hamer in de namiddag of avond vanzelf weer voorbij. Moeheid slaat toe en de terugslag is een feit.

Zo ook vandaag. Ik begon voortvarend. Werken, thuis weliswaar, maar toch werken. Dingen doen. Boodschappen, koken. Totdat ik na het eten op de bank wegzakte. Binnen de kortste keren was ik in dromenland. Wel fijn op zich. Ik was binnen, het was lekker warm en droog. En de nieuwe bank ligt nou eenmaal uitermate comfortabel. Ik ben misschien een uurtje weg geweest totdat mijn gezinsleden mij attendeerden op mijn slaapgedrag en of ik niet beter weer wakker kon worden. Ik zou dan 's nachts waarschijnlijk niet meer kunnen slapen, was hun argument. Dat heb ik dus maar gedaan. Ik ben wakker geworden, thee gedronken, een beetje Wordfeud gespeeld (ja, nog steeds verslaafd) , de hond uitgelaten en zit hier nu. Klaar wakker. Een stukje te typen over slaap en slapeloosheid. Ik ga het zo wel proberen, want zo laat is het ook nog niet, maar toch. De powernap van na het eten was misschien niet goed getimed. Die had ik wellicht beter vanmiddag kunnen doen. Gelukkig is het voor mij maar een futiliteit en in wezen in het geheel geen stukje waard. Daarom gaan mijn gedachten voornamelijk uit naar al die mensen die aan structurele slapeloosheid lijden. Voor diegene die hulp zoekt komt deze website misschien van pas. Vanaf hier: Heel veel sterkte en slaap toegewenst!

Plaats een reactie